Uw reis- en annuleringsverzekering, waar moet u op letten?
Status per 18-02-2022
Het Ministerie van Buitenlandse zaken heeft alle reisadviezen buiten Europa aangepast naar de status van voor corona. De adviezen omtrent corona zijn hiermee niet weg, maar de coronasituatie in een land niet langer doorslaggevend voor de kleur. Net als vóór corona wegen álle veiligheids- en gezondheidsrisico’s weer mee. Bij het boeken van een reis via All for Nature is een reisverzekering verplicht en een annuleringsverzekering wordt dringend geadviseerd. In deze postcoronatijd is het helemaal zaak om een goede verzekering af te sluiten.
Maar voordat u een reis-en annuleringsverzekering aanschaft, is het ook belangrijk om te weten wat uw polis dekt en wat niet. Dekt uw verzekering bijvoorbeeld de kosten van quarantaine of repatriëring in geval van corona af. Zijn alle medische kosten voor corona afgedekt? Annuleringen voor vertrek worden meestal wel vergoed als u zelf of uw reisgenoot corona heeft, maar hoe zit het met alleen een positieve PCR test, verplichte quarantaine of een verkoudheid waardoor u niet kunt reizen?
Het is bij All for Nature Travel en de meeste andere kleinere reisorganisaties op basis van nieuwe Europese wetgeving helaas niet meer mogelijk om een verzekering af te sluiten. Om u enigszins op weg te helpen hebben wij de volgende adviezen:
LEES ALTIJD UW POLIS
Lees eerst en vooral uw polisvoorwaarden! Voordat u een verzekering afsluit, moet u een goed begrip hebben van de gebeurtenissen die de verzekeraar dekt. Het beleid kan variëren op basis van de verzekeraar, uw leeftijd, het soort reis, het land waar u vandaan komt of waar u naartoe reist. Meestal geeft de verzekeraar een lijst met de gebeurtenissen die worden gedekt. Als een mogelijk incident niet in de lijst staat of als u meer wilt weten over een van de vermelde gebeurtenissen, vraag dan uw verzekeraar om meer informatie. Standaardpolissen dekken vaak incidenten zoals verwondingen, ziekte, noodevacuaties, verloren bagage en meer. In het geval van COVID-19 moet het oplopen van de ziekte gedekt zijn, maar bijvoorbeeld ook de kosten indien u in quarantaine moet.
Uit de praktijk blijkt dat de doorlopende reis- en annuleringsverzekeringen vaak een betere dekking bieden dan een kortlopende verzekering.
EEN REISVERZEKERING DEKT GEEN ANGST
Er bestaat vaak een misvatting dat een reisverzekering onder alle omstandigheden alles dekt. Dit is helaas niet het geval. Een incident dat niet door verzekeringsmaatschappijen wordt gedekt, is met name ‘angst’. Toen de pandemie zijn hoogtepunt begon te bereiken in Europa, waren veel reizigers bang om te reizen en begonnen ze hun reizen te annuleren. Helaas wordt annulering vanwege angst of een waarschuwing in de meeste gevallen niet gedekt door een verzekeringspolis. De enige manier waarop u om dit soort redenen een vergoeding ontvangt, is door een polis af te sluiten waarmee u “om welke reden dan ook” kunt annuleren. Dit wordt slechts door enkele verzekeraars aangeboden en reizigers kunnen hierdoor tot 75% van de annuleringskosten ontvangen. Bij het afsluiten van een nieuwe reisverzekering is deze optie meestal niet meer mogelijk of is corona intussen uitgesloten.
EEN VERZEKERING DEKT ALLEEN DE GEMAAKTE KOSTEN
Een verzekering dekt alleen de gemaakte kosten. Realiseert u zich ook dat een verzekering geen verlies van reisgenot, roekeloos gedrag of een eerder bekend gevaar of risico dekt. Dit laatste is ook een reden waarom veel verzekeringen het reizen naar een oranje gebied niet willen verzekeren.
KOOP UW VERZEKERING OP TIJD
Een losse annuleringsverzekering moet meestal binnen een week na boeking van de reis zijn geboekt. Een reisverzekering die medische kosten afdekt is verplicht bij boeking van onze reizen, maar als kort voor vertrek blijkt dat een andere reisverzekering voor u gunstigere voorwaarden heeft, kunt u die uiteraard altijd nog veranderen.
VERGEET NIET DOCUMENTATIE TE KRIJGEN
Het verzamelen van de juiste documentatie ter plaatse om uw claim te ondersteunen is essentieel voor verzekeringsmaatschappijen. Gewoon zeggen dat u zich niet goed voelt of dat u ervan wordt verdacht een ziekte te hebben, is geen geldige reden om verzekerd te zijn. Als u zich misselijk voelt, ga dan naar de dokter en ontvang een schriftelijk bewijs waaruit blijkt dat u niet kunt reizen. Dit geldt ook voor elke ander gebeurtenis. U moet alle documentatie en schriftelijk bewijs krijgen om bij uw verzekeringsmaatschappijen in te dienen.
COMMUNICEER OPEN MET UW VERZEKERAAR
Onthoud ten slotte dat uw verzekeringsmaatschappij er is om u te helpen. Wees niet bang om voor, tijdens of na uw reis te bellen, vragen te stellen of hulp te zoeken. Bij twijfel altijd bellen; daar zijn ze voor! Veel verzekeraars raden u zelfs aan om in geval van nood te bellen. Ze kunnen u door de situatie leiden, u helpen een oplossing te vinden en u vertellen welke documentatie u moet ontvangen om gedekt te zijn.